تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کد خبر : 4705

از آغاز سال «نو» طبری تا میلاد پدر شعر «نو» پارسی

از آغاز سال «نو» طبری تا میلاد پدر شعر «نو» پارسی

ریحان نیوز در گفت‌وگو با استاد محمدرضا حسن‌پور دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران گزارش می‌دهد؛ از آغاز سال «نو» طبری تا میلاد پدر شعر «نو» پارسی از 13 تا 20 آبان ماه هفته گرامیداشت مازندران است. استانی با تنوع عرصه‌های طبیعی از دریا و جنگل گرفته تا کوه‌های مرتفع و دشت‌ها و دره‌های سرسبز

ریحان نیوز در گفت‌وگو با استاد محمدرضا حسن‌پور دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران گزارش می‌دهد؛
از آغاز سال «نو» طبری تا میلاد پدر شعر «نو» پارسی

از 13 تا 20 آبان ماه هفته گرامیداشت مازندران است. استانی با تنوع عرصه‌های طبیعی از دریا و جنگل گرفته تا کوه‌های مرتفع و دشت‌ها و دره‌های سرسبز و زیبا که ماحصل آن را می‌توان در تنوع محصولات کشاورزی از برنج و مرکبات گرفته تا گندم و صیفی و سبزی و گل و گیاه مشاهده کرد.
اما این، همه ظرفیت‌های عظیم این خطه نیست. مازندران همچنین از تاریخ و پیشینه و زبان کهنی نیز برخوردار است.
تاریخ نخستین حضور و سکونت انسان‌ها در مازندران به گواه آثار تمدنی کشف شده در غارهای هوتو و کمربند بهشهر، به 75 هزار سال پیش بازمی‌گردد و همچنین زبان مازندرانی از شاخه‌های اصلی زبان پهلوی اشکانی است که خود به چندین زیرشاخه از جمله زازاکی، گورانی، تالشی، گیلکی، طبری، تاتی، هرزندی و سمنانی تقسیم می‌شود.
فقط کافی است نام مازندران را در اینترنت جستجو کنید و ویکی پدیا را بگشایید و در همان چند خط اول، ترین‌ها نظرتان را به خودش جلب خواهد کرد.
مازندران، پر افتخارترین استان ایران در بازی‌های المپیک، قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه در مازندران و در شهرستان آمل و همسایگی با بزرگترین دریاچه جهان.
این مقدمه بلندبالا را گفتیم تا به هفته گرامیداشت مازندران و بخش اصلی یعنی گفت‌وگو با استاد محمدرضا حسن‌پور، مدرس دانشگاه، عضو هیات مدیره خانه هنرمندان، دبیر اجرایی بنیاد هم‌اندیشان تبری در استان و دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران برسیم.
استاد محمدرضا حسن‌پور در گفت‌وگو با ریحان نیوز گفت: در سال 87 بود که از همه استان‌ها خواسته شد تا یک روز را برای گرامیداشت استان خود انتخاب کنند؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در همان سال، از عده‌ای از فرهیختگان و اساتید صاحب‌نام و برجسته استان، من جمله استاد حسین اسلامی، استاد هومند، سرکار خانم استاد فریده یوسفی، استاد علی رمضانی پاجی و استاد سیروس مهدوی دعوت کرد تا ضمن تشکیل کارگروهی در این رابطه، یک روز را برای این امر تعیین کنند که در نهایت روز 14 آبان ماه که مبدا ورود حسن بن زید علوی و شروع حکومت علویان طبرستان بوده است انتخاب شد.
دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران با بیان اینکه از سال 87 تا 93 کارهای اندکی در این زمینه صورت گرفته بود که شامل برگزاری خودجوش گردهمایی‌های برخی از اساتید و پژوهشگران و هنرمندان مازندرانی مقیم پایتخت می‌شد، تاکید کرد: اما در سال 93 قرار بر این شد که تمامی مراسم‌ها و برنامه‌های این روز و این هفته در مازندران برگزار شود و به همین منظور نیز در سال 94، ستاد بزرگداشت هفته مازندران تشکیل شد.
عضو هیات مدیره خانه هنرمندان استان با اشاره به اینکه امسال ششمین سالی است که هفته بزرگداشت مازندران را به شکل مفصل و مبسوط برگزار می‌کنیم اضافه کرد: در ابتدا قرار بود تنها یک روز برای این امر اختصاص یابد اما از آنجا که نمی‌توانستیم همه برنامه‌ها را در یک روز در سرتاسر استان اجرا کنیم، یک هفته را برای برگزاری آیین‌ها و برنامه‌های مختلف از رامسر تا گلوگاه در نظر گرفتیم.
به گفته این استاد دانشگاه، تشکیل کارگروه‌‎های فرهنگ و هنر؛ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محیط زیست و منابع طبیعی، ورزش و جوانان، حقوق شهروندی، علمی و دانشجویی، سلامت و بین‌الملل، در این سال‌ها نیز از جمله دستاوردهای معنوی آیین گرامیداشت هفته مازندران بوده است.
استاد حسن‌پور افزود: امسال با برگزاری آنلاین اغلب مراسم‌ها به صورت لایو اینستاگرام و وبینار، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش ریحان نیوز مبنی بر اینکه اساسا روز و هفته بزرگداشت مازندران چه تاثیری در شناخت مازندران و ظرفیت‌های آن داشته است اظهار داشت: در سال‌های ابتدایی برگزاری بزرگداشت هفته مازندران، کمتر کسی از وجود روز و هفته‌ای به نام مازندران آگاهی داشت، اما در طول سال‌های اخیر با گستردگی برنامه‌های مرتبط، بسیاری از مردم می‌توانند با یک سرچ ساده در اینترنت از اخبار این هفته و مراسم‌های آن باخبر شده و به این ترتیب، با بسیاری از ظرفیت‌های فکری و فرهنگی مازندران آشنا شوند.
دبیر اجرایی بنیاد هم‌اندیشان تبری در استان، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل ما برای تشکیل کارگروه حوزه بین‌الملل توسعه گرامیداشت این هفته با حضور و شرکت مازنی‌های مقیم خارج از کشور بوده است گفت: بر اساس مکاتباتی که با وزارت امور خارجه داشته‌ایم از این وزارتخانه خواستیم تا با کمک آنها بتوانیم به معرفی افراد فرهیخته و دانشمندان و اساتید این خطه در خارج از کشور در این هفته بپردازیم و همچنین مازنی‌های خارج از کشور نیز می‌توانند با ارسال کلیپ‌های کوتاه یک تا دو دقیقه‌ای، با زبان مازندرانی این روز را به هم‌زبانان خود در سراسر جهان و ایران تبریک گویند.
استاد حسن‌پور با بیان اینکه امسال برای مشارکت دادن دانش‌آموزان و با توجه به شرایط کرونایی، توانستیم با کمک آموزش پرورش استان، از اپ شاد به عنوان بستری برای شرکت فعالانه دانش‌آموزان در این آیین گرامیداشت بهره ببریم گفت: دانش‌آموزان به این ترتیب می‌توانند در 10 رشته متنوع و مختلف با محوریت مازندران، از جمله عکاسی، نقالی، دوبله محلی، قصه‌گویی و… به رقابت با یکدیگر بپردازند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم تا با تولید محتواهای مفید و ارزشمند، نقش مهمی در شناخت درست مازندران و پتانسیل‌های آن ایفا کنیم، تصریح کرد: امسال با استقبال خوبی که از سوی دانشگاه‌های مازندران و پیام نور مواجه بوده‌ایم، مقرر شد تا در همین هفته از 100 رتبه برتر مازندرانی کنکور امسال در محل دانشگاه مازندران – بابلسر تجلیل به عمل آید.
استاد محمدرضا حسن‌پور در پایان با بیان اینکه از همه افراد توانمند به ویژه فرهیختگان و هنرمندان مازنی می‌خواهیم تا با اضافه شدن به کارگروه‌های مرتبط تخصصی ستاد بزرگداشت هفته مازندران به ما در هرچه بهتر و باشکوه‌تر برگزار کردن آیین‌های این هفته و همچنین شناسایی استعدادها و دستاوردهای استان یاری رسانند، افزود: پس از آنکه در برنامه کوتاه‌مدت ستاد بزرگداشت به هدف شناسایی این هفته به عنوان هفته مازندران دست یافتیم در برنامه میان مدت، به دنبال تولید محتواهای ارزشمند علمی و آموزشی هستیم و همچنین یکی از مهم‌ترین اهداف بلندمدت ما نیز تهیه و تدوین سند چشم‌انداز توسعه مازندران با کمک جمع بسیاری از اساتید صاحب‌نظر در رشته‌های مرتبط است که بتوانیم با کمک کارشناسان حوزه‌های مختلف، مازندران را به اوج قله توسعه پایدار برسانیم.
در پایان گفتنی است که هفته مازندران در حالی از 14 آبان‌ماه آغاز می‌شود که ابتدای آن (یک روز قبل) یعنی سیزدهم آبان، با آغاز سال طبری، برگزاری آیین تیرماه سیزده شو (لال‌شو) و پرتاب حماسه‌آفرین تیر از کمان آرش کمانگیر برای تعیین مرز ایران و توران، شروع و در بیستم آبان ماه با میلاد نیما یوشیج (پدر شعر نو پارسی) خاتمه می‌یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.