تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
کد خبر : 9432

 توسعه کشت مکانیزه  گندم در دیمزار‌های مازندران

 توسعه کشت مکانیزه  گندم در دیمزار‌های مازندران

کشت مکانیزه گندم امسال در ۳۰ درصد دیمزار‌های استان انجام شد. به گزارش ریحان نیوز، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به رونق کشت ردیفی گندم در دیم‌زارهای استان گفت: از ۹۵ هزار هکتار دیمزار در استان، طرح کشت مکانیزه گندم با هدف مقابله با خشکسالی امسال در سطح حدود ۳۰ درصد دیمزارها

کشت مکانیزه گندم امسال در ۳۰ درصد دیمزار‌های استان انجام شد.

به گزارش ریحان نیوز، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به رونق کشت ردیفی گندم در دیم‌زارهای استان گفت: از ۹۵ هزار هکتار دیمزار در استان، طرح کشت مکانیزه گندم با هدف مقابله با خشکسالی امسال در سطح حدود ۳۰ درصد دیمزارها اجرایی شد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد کشت گندم در استان دیمزار است و امسال ۵۴ هزار و ۵۲۶ هکتار اراضی زراعی استان زیر کشت گندم رفت که بیش از ۲۶ هکتار آن به صورت مکانیزه یا همان روش خطی کشت شده افزود: این سطح امسال حدود ۵۵۰ هکتار بیشتر از سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است.

خلیل حقیقی به کشت گندم امسال در سطح ۲۶ هزار و ۱۶۰ هکتار به صورت آبی و ۲۸ هزار و ۳۹۶ هکتار به صورت دیم اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از رطوبت خاک، آسان شدن مبارزه و از بین بردن علف های هرز، افزایش تولید و کاهش مصرف بذر را از مزایای ردیف کاری، یا کشت خطی و یکنواختی سطح سبز مزرعه، پنجه زنی مناسب و همزمان رسی گیاه و افزایش تولید را از مزایای کشت مکانیزه خطی برشمرد.

حقیقی گفت:  پیش از این در کشت گندم دیم استان، برای هر هکتار حدود ۲۰۰ کیلوگرم بذر گندم مصرف می شد که در روش مکانیزه میزان مصرف بذر در هر هکتار با صرفه جویی ۵۰ کیلوگرمی به ۱۵۰ کیلو کاهش می یابد.

وی، الگوهای مختلفی کشت گندم را، کشت مسطح، دو و سه ردیف بر روی پشته در استان و کشور عنوان کرد که با توجه به خشکسالی های اخیر در برخی مواقع کشاورزان برای آبیاری گندم در مراحل پایانی رشد با کم آبی مواجه می شوند  مناسب است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.