تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
کد خبر : 21284

سکینه مریخ

وقتی رویای خودکفایی کاغذسازی واقعی شد

وقتی رویای خودکفایی کاغذسازی واقعی شد
رویای بزرگترین کارخانه چوب و کاغذ که امروز در آستانه ۳۶ سالگی قرار دارد، خودکفایی در حوزه تولید کاغذ بود که طی برگزاری جشنی حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسؤولان استان در محل این کارخانه واقعی شد.

به گزارش ریحان نیوز، کاغذ از زمان اختراع آن تا به امروز قابل اعتمادترین وسیله انتقال اندیشه بشر بوده است و نقش مهمی در جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات و دانش بشر که نتیجه‌ای از تجربیات و تفکرات اوست دارد و از این رو با پیدایش مرکب و صنعت چاپ و مواد رنگ دار این اندیشه بشری با ابزار نوین درآمیخت و به صورت یک پدیدهٔ مهم، امروزه با آن برخورد می‌گردد.

مصرف کاغذ با اختراع آن همراه بوده است که گفته می‌شود مصریان پیشقدم در این اختراع بوده‌اند و از بسیاری جهات نشانگر سطح رشد علمی و فرهنگی جامعه می‌باشد. با پیشرفت اطلاعات و معلومات بشر از دانش رنگ، کاغذهای رنگی برای جلب توجه و زیبایی و مقوا و کارتن‌های رنگ آمیزی شده برای بسته‌بندی و بالاخره جعبه‌های شیرینی و شکلات برای مصرف خانگی و نظایر اینها همه دلیل بر دانش برتر و استفاده بشر از این صنعت و اختراع است که روز به روز رو به توسعه و تکامل می‌باشد و در تاریخ از آن یاد شده است.

چوب، ماده اصلی ساخت کاغذ است و ساخت کاغذ از چوب ۶مرحله اصلی شامل؛ قطع درختان، حمل الوار به کارخانه، کندن پوست درختان، تبدیل درختان به تکه‌های ریز چوب و تهیه چیپس چوب، از بین بردن رنگ زرد چوب و مخلوط چیپس چوب با آب و مواد شیمیایی و خشک کردن خمیر کاغذ و تهیه کاغذ دارد.

ماده اصلی کاغذ در کارخانه سلولوز می‌باشد. پلاستیک برای تولید کاغذ گلاسه به شمار می‌رود و آب ژاول نیز برای سفید کردن رنگ زرد چوب به استفاده می‌شود.

در بازیافت کاغذ نیز کاغذهای باطله خرد کرده و آنقدر ریز می‌شود که بتوان آن‌ها را در آب حل کرد. بازیافت کاغذ موجب صرفه جویی در مصرف آب و بخصوص برق می‌شود، در ساخت کاغذ از درخت ۱۴۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود اما در بازیافت ۸۴۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود.

شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران بزرگترين توليد كننده كاغذ در ايران با ظرفيت مجموعاً ۱۷۵۰۰۰ تن شامل ۹۰۰۰۰ تن كاغذ روزنامه و چاپ و تحرير و ۸۵۰۰۰ تن كاغذ فلوتينگ است که در سال ۱۳۷۶ در جاده ساری بعد از عبور آستانه مبارکه پهنه کلا واقع شده است‌.

این تولیدکننده بزرگ کاغذ در مازندران، طی سال‌های اخیر با چالشهای مختلفی روبرو شد تا جایی که بحث ورشکستگی آن مطرح شد، خبر جالب اینکه بعد از بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال قبل از این کارخانه، وعده تحقق خودکفایی تولید کاغذ مطرح و امروز به بار نشست.

امروز جمعه دهم آذر ماه ۱۴۰۲ آیین خودکفایی در تولید کاغذ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسؤولان استان در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم گفت که گام نخست خودکفایی کاغذ این است که تا پایان سال ۱۴۰۲ ظرفیت تولید ما به حدود ۱۳۰ هزارتن خواهد رسید، این در حالیست که نیاز اصلی و اولیه حدود ۸۰ هزار تن است.

وی همچنین تاکید کرد: چرخه مدیریت در اقتصاد کتاب و فرهنگ را تغییر می‌دهیم، در برنامه کاری خود عنوان ملی شدن صنعت نشر را قرار داده بودیم.

سید محمود حسینی پور نوری استاندار مازندران هم با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور در خصوص حل مسائل تولید در استان‌ها اعلام کرد: در این زمینه مجموعه صنایع چوب و کاغذ مازندران پس از دو سال که در آستانه ورشکستگی بود، به دوره حیات طلایی خود بازگشت.

همچنین نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران، عرضه اولیه بخشی از سهام شرکت چوب و کاغذ مازندران در بورس انجام می‌شود د از سال گذشته فرآیند واگذاری از اولیه شرکت چوب و کاغذ مازندران آغاز شد تا هم مردم استان و هم همکاران در چوب و کاغذ و سایر سهام‌دارانی که وارد می‌شوند شریک این شرکت شوند.

امید نیک نژاد مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران با افتخار بیان کرد: طبیعتا با نگاه بنگاه‌داری صرف و سودآوری روی خط یک باید کالای دیگری می‌بود؛ بنابراین سختی را با همت همکاران به جان خریدیم ولی این اعتقاد و اراده را داشتیم که می‌توانیم باری از کشور برداریم

وی یادآور شد: تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تنی در سال ۹۹ به ۴۵هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیدیم که انشالله در سال ۱۴۰۲، به عدد ۵۵هزار تن تولید کاغذ چاپ و تحریر خواهیم رسید، کاغذ چاپ و تحریر شاید کالای سوددهی در مقایسه تولیداتی که می‌توان در این واحد صنعتی تولید کرد باشد، اما ۶۰۰ میلیون دلار تجهیزات و ماشین‌آلات در اینجا مستقر شد که از آن کالایی تولید کنیم که مورد نیاز کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.