تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
کد خبر : 21055

هچیرود، شهر فرصت‌هایی که به دور از دسترس نیست ؛

سکینه مریخ

پیاده‌راه‌ سازی ساحلی خزر طرحی ماندگار در گردشگری مازندران/ساحلی رویایی به بلندای جاده ای رو به سلامت

پیاده‌راه‌ سازی ساحلی خزر طرحی ماندگار در گردشگری مازندران/ساحلی رویایی به بلندای جاده ای رو به سلامت
اجرای طرح پیاده راه سازی در ۱۵ شهرستان ساحلی در استان مازندران در حال انجام است که پیاده راه سلامت مدوبن شهر هچیرود به طول ۲/۵ کیلومتر و عرض ۳۳ متر در فاز یک به بهره برداری رسید و در فاز دو جاده سلامت ، احداث پیاده‌راه در موازات جاده و در طرفین کانال آب ، تاسیسات رفاهی و ... از سایر برنامه‌های در دست اقدام میباشد که برای رشد و توسعه صنعت گردشگری امری ضروری و طرحی جامع در راستای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سواحل استان مازندران می‌باشد.

به گزارش سکینه مریخ از سایت خبری ریحان نیوز ، هچیرود یا هچی‌رود یا هچه‌رود، یکی از شهرهای واقع در استان مازندران می‌باشد. هچیرود یک شهر کوچک توریستی و زیباست که اخیرا به خاطر رفت و آمد بسیار گردشگران از روستا به شهر تبدیل شده است. این شهر نو‌پا در فاصله‌ی کمی از چالوس و در کنار اتوبان کناره، درست قبل از متل قو و نمک آبرود قرار دارد. مهم‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه، طبیعت زیبا و بکر آن است. این منطقه هم به دریا متصل است و هم به دشت‌های سرسبز و جنگل های پوشیده از درخت.

وقتی به هچیرود سفر کردید دشت هایی مملو از مزارع سرسبز برنج را خواهید دید که سراسر این منطقه را پوشانده است. اگر می خواهید از مناظر سرسبز این محیط لذت ببرید بهترین ماه‌های سفر به این نقطه، ماه‌های خرداد و تیر می‌باشند. دراین ماه‌ها مزارع شالی کاملا سبز و دیدنی هستند و هر بیننده‌ای را سر ذوق می‌آورند.

زیبایی‌های هچیرود با رودخانه آن تکمیل می شوند. این رودخانه در بستری از زیبایی‌های طبیعی این منطقه قرار دارد و در اطراف این رودخانه مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبایی وجود دارند که هر بیننده‌ای را محسور زیبایی خود می‌کند. حاشیه‌های این رودخانه پوشیده از درختان و گیاهان سرسبز است و مکان باصفایی برای استراحت گردشگران و مسافران به شمار می‌رود.

** پیاده راه سلامت مدوبن شهر هچیرود در مسیر توسعه

استان مازندران یکی از استان‌های مهم شمال ایران است که حدود ۴۷۳ کیلومتر از ساحل آن در جنوب دریای خزر قرار دارد و خط ساحلی وسیعی را در خود جای داده است. تعداد قابل توجهی از شهرهای ساحلی شمال ایران به استان گیلان تعلق دارد همچنین گردشکران بی‌شماری در ایام گوناگون سال، مازندران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌نمایند و بیشترین میزان در مقایسه با استان های گیلان و گلستان است و ۱۵ شهرستان از ۲۲ شهرستان استان مازندران ساحلی هستند. هیچگاه ساحل و زیرساخت های آن را به عنوان یک ثروت عظیم خدادادی از نگاه فرصت به آن توجه نشده است و به تاکید کارشناسان، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های این بخش از جمله اجرای طرح پیاده راه سازی با هدف توسعه گردشگری و جلوگیری از تعرض به سواحل و ارایه خدمات به مسافران و گردشگران ضرورتی و اجتناب ناپذیر می باشد و پیاده راه سلامت مدوبن شهر هچیرود به طول ۲/۵ کیلومتر و عرض ۳۳ متر در فاز یک به بهره برداری رسید و در فاز دو جاده سلامت ، احداث پیاده‌راه در موازات جاده و در طرفین کانال آب ، تاسیسات رفاهی و … از سایر برنامه‌های در دست اقدام میباشد که برای رشد و توسعه صنعت گردشگری امری ضروری و طرحی جامع در راستای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سواحل استان مازندران می‌باشد .

طول سواحل کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال ایران در سه استان مازندران، گیلان و گلستان واقع شده است که به گفته صاحبنظران امر ظرفیت فراوان این سواحل در حوزه مختلف اقتصادی، گردشگری و دریایی شکوفا نشده است، البته یکی از راهبردهای دولت مردمی سیزدهم ساماندهی سواحل شمال بوده است که بخش از طرح های در نظرگرفته شده همچون آزادسازی سواحل اجرا شده و بقیه طرح های مربوط نیز در دست اقدام است.

دریای خزر با وسعت ۶۰۰ هزار و ۳۸۴ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه یا کوچکترین دریای جهان محصور در خشکی؛ ثروتی بزرگ در شمال ایران است که بهره مندی از سواحل و مواهبش در زمینه های مختلف نیازمند برنامه ریزی علمی و نقشه راه اصولی است.

** دستیابی به توسعه پایدار

فعالان حوزه گردشگری طرح پیاده راه سازی سواحل را یک فرصت می‌دانند و باید در طول سواحل دریای خزر در سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان اجرایی شود تا سواحل با تامین امنیت همه جانبه آن را خانواده محور کرد تا هیج دغدغه ای در این ارتباط وجود نداشته باشد و همدلی و نشاط را در بین خانواده ها به ارمغان بیاورد . طول نوار سواحل استان های شمالی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری و دریایی بسیار مناسب بوده و اهالی و گردشگران انتظارات فراوانی جهت حداکثر استفاده و کارایی از این سواحل دارند که تاکنون محقق نشده است و به تاکید کارشناسان حوزه گردشگری استان های شمالی به ویژه در استان مازندران با پیاده سازی دقیق و اصولی طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی می تواند گامی موثر در جهت دستیابی به توسعه پایدار این مناطق باشد.

** نقاط ضعف در سواحل شمالی

نداشتن نقشه راه گردشگری، مشکلات زیست محیطی و کمبود تاسیسات و زیرساخت های گردشگری از جمله مهمترین نقاط ضعف در این پهنه ساحلی شمال ایران بویژه در استان مازندران به شمار می رود که بدون شک حجم عظیم ظرفیت در سواحل این مناطق نیازمند مدیریتی یکپارچه به منظور افزایش توانمندی و کاهش نقاط ضعف این مناطق است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.